יו"ר מכון אאורה - מ-2019 עד עכשיו

Chairman of Aura Institute - 2019 until now

EN
HE

Coming Soon

מכון אאורה למשפט, יזמות חברתית והתחדשות עירונית שהוקם במסגרת בית ספר ‘הארי רדזינר’ למשפטים המרכז הבינתחומי הרצליה, מהווה מסגרת אקדמית ומקצועית ללימוד ולחקר תהליכים עירוניים של התחדשות וחדשנות, ולהעמקת הזיקה בין הסדרים משפטיים ראויים לבין פעילות עסקית המשלבת ערכים חברתיים וסביבתיים. זאת מתוך הבנת האתגרים הייחודיים שמציבה המציאות הישראלית, ועל רקע הפיתוח המואץ של טכנולוגיות חדשניות ומודלים כלכליים מתוחכמים. המכון ממקד את פעילותו המחקרית בממשק שבין משפט, חברה וכלכלה, תוך התמקדות בסוגיות של פעולה משותפת, יזמות וחדשנות, ודרך התבוננות השוואתית על הנעשה במדינות אחרות בעולם.

המכון מציע כר נרחב לשיתופי פעולה בין סטודנטים, חוקרים ואנשי מקצוע מתחומים מגוונים, במטרה לפתח ידע יישומי שתהיה לו השפעה על עיצוב המדיניות ועל תהליכי קבלת החלטות בערים המתחדשות.

פעילות המכון כוללת:

תכנית לימודים שנתית כלל-קמפוסית המיועדת לסטודנטים במרכז הבינתחומי בהרצליה. התכנית מקנה ידע וכלים מעשיים בתחום ההתחדשות העירונית תוך התייחסות להיבטים משפטיים, חברתיים, כלכליים, תכנוניים וסביבתיים.

מחקר בינתחומי בנושא של משפט ופעולה משותפת בסוגיות בהן טובת הכלל או אינטרס משותף עלולים להיפגע ויש מקום לתמוך בפעילות של יחידים או ארגונים המגלים יוזמה לקידום האינטרס המשותף. בהקשר זה המכון מעודד בין השאר, מחקרים בתחומים הבאים: צורות מגוונות של ממשל תאגידי, התחדשות עירונית, רגולציה אפקטיבית ופעולה משותפת בהליך המשפטי, תכנון עירוני ושימוש בטכנולוגיה דיגיטלית בערים. כנסים ושולחנות עגולים. המכון החל פעילותו בשנת 2019 הודות ליוזמה של פרופ’ אוריאל רייכמן ובתרומה נדיבה של חברת ‘אאורה ישראל’ בראשות יעקב אטרקצ’י.

איך הכול התחיל

בשנת 1993 אפי שטנצלר נבחר לראשונה לראשות עיריית גבעתיים. עם כניסתו לתפקיד היה לו חשוב לשפר את איכות הדיור ואיכות החיים של תושבי גבעתיים ובמקביל להגדיל גם את הכנסות העירייה מעסקים. בחלקה הצפוני של גבעתיים על הגבול עם רמת גן, סמוך למתחם הבורסה‏, היה שטח של כ-60 דונמים מוזנח מאוד, עליו נבנו בתחילת המאה הקודמת מפעלים שכבר נסגרו כגון פרימן לייצור שימורים, מפעל פלאלום לייצור כלי מטבח ועוד. המפעלים הישנים באזור זה היו מפגע תברואתי מחד ואזור שמושך אליו פשיעה מאידך. עוד בתקופה שקדמה לבחירות הכין אפי תוכנית רעיונית לשטח זה וקרא לה “הסיטי של גבעתיים”. בתוכנית זו הסביר אפי איך לדעתו יש לפתח את האזור, על מנת להפוך אותו למתחם משולב, ראשון מסוגו בארץ בעת ההיא, הכולל מגורים-מסחר-משרדים, בניגוד לאזור הבורסה ברמת גן, בו ישנם רק אזורי מסחר ומשרדים. בכך ניתן יהיה להגדיל את ההכנסות של עיריית גבעתיים ולשפר את איכות החיים של דיירי רחוב ערבי נחל, הגרים בדירות קטנות מאוד ובלתי ראויות יותר למגורים.

אחת הבעיות של העיר גבעתיים הייתה בכך ש-90% מהכנסותיה נשענו על ארנונה ממגורים. במצב כזה קשה מאוד לתת שירות טוב לתושבים ולכן העירייה הייתה תמיד בגירעון.  בתוכנית “הסיטי של גבעתיים” אפי התמקד באזור העסקים צפון, וכן הכין תכנית לפיתוח אזור עסקים דרום. פיתוח אזור הכניסה לגבעתיים מכיוון מערב (היום נקרא בית פלאפון והפניקס) החל עוד בתקופת כהונתו של יצחק ירון וממלא מקומו אהרון קראוס. בתוכנית הסיטי של גבעתיים הציג אפי לראשונה בארץ את מה שמכונה היום “פינוי בינוי” או “התחדשות עירונית”, ולראשונה בארץ גם “עירוב שימושים והתחדשות עירונית”. בנייני המגורים לאורך ערבי נחל היו בסגנון “רכבות” שנבנו עוד בתקופתה של גולדה מאיר שהייתה שרת העבודה והשיכון. המטרה המרכזית בבנייה באותם זמנים הייתה לשכן עולים במהירות. מבנים כמו אותן “רכבות” עם 5-6 כניסות בגובה שלוש קומות אולי היו טובים לתקופה ההיא, אבל בשנת 1993 הם כבר הפכו לבעייתיים מאוד. הסיבה לכך היא שבתקופת הקמת המדינה הבנייה החפוזה לא הייתה איכותית, בלשון המעטה. הדירות היפות דאז בגודל 50-60 מ”ר הפכו למוזנחות עם רטיבות ונזילות ומראה אפרורי ומתקלף. בנוסף, בניינים אלו לא היו עמידים כלל בפני רעידות אדמה.  

בתפקידו כראש עיר אפי פנה למנהל מחוז תל אביב בממ”י, ירון ביבי ז”ל, וביקש ממנו שממ”י תהיה שותפה לתכנית ואף תממן את תכנית “הסיטי של גבעתיים”. אולם היות ולא היה בארץ ניסיון מוקדם לכך, והיה צורך לקבל הסכמה של כ-100% מהדיירים, אפי פנה לשרי השיכון וביקש לשנות את החוק. רק בשנת 2004, 10 שנים לאחר תחילת התכנון, הוועדה המחוזית אשרה את התב”ע. במקום בניני ה”רכבת” הישנים נבנו ארבעה מגדלי מגורים, כך הושג שטח פתוח ירוק בין הבניינים, שאפשר לבנות גינות עם שטחים ירוקים והדיירים הוותיקים זכו לקבל דירה חדשה, גדולה הרבה יותר עם חניה, מעלית, מיזוג אוויר ונוף מרהיב. מתחם זה כלל גם את המפעלים שנהרסו ובמקומם נבנו מגדלי משרדים. על ידי הקצאת השטח למגדלי משרדים הרוויחה עיריית גבעתיים הגדלת הכנסות ואף שטחים במגדלים המיועדים לעירייה. 

פרויקט ה”סיטי של גבעתיים היה הפרויקט הראשון בארץ שכלל התחדשות עירונית על ידי שימושים מעורבים – גם מסחר, גם משרדים וגם מגורים – ביחד באותו אזור. תכנון שימושים מעורבים פתר למעשה את הבעיה הגדולה של אזורי תעשייה ומסחר דוגמת מתחם הבורסה ברמת גן. באזור זה ממוקמים בנייני משרדים, כאשר בשעות הבוקר והצהרים הם היו מאוכלסים בעובדים. בערב, כאשר העובדים סיימו את עבודתם במשרדים המקום משך אליו עסקים מפוקפקים ואחוזי הפשיעה בו היו גבוהים. על ידי תכנון מושכל של שימושים מעורבים אפי רצה למנוע בדיוק את התרחיש הזה. המתחם יהיה מאוכלס בכל שעות היממה, מכיוון שיש בו גם בנייני מגורים, גם משרדים וגם עסקים. הרעיון קרם עור וגידים, נבנה וממשיך להתפתח גם בימים אלה. ניתן למצוא במתחם מגדלי מגורים לצד בנייני משרדים המהווים מקור הכנסה של עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור העירייה.

במסגרת תפקידו, כראש עיר וגם כיו”ר קק”ל אפי נחשף לתפיסה המיושנת של חלק ממשרדי הממשלה. עובדה זו הובילה אותו לחשיבה עבור הדורות הבאים. אם הדור הצעיר יוכל לתכנן ולחשוב על עתידו בכל הקשור לצורת המגורים הבאה. כך יוכלו לשים דגש על בתי-הספר העתידיים, שבילי האופניים, פיתוח פארקים ופינות ירוקות, מזון עירוני, ריאות ירוקות ועוד. באחת ההזדמנויות פגש אפי את פרופסור אוריאל רייכמן שהכיר את עשייתו של אפי בתפקידיו הקודמים. פרופ’ רייכמן ואפי מכיריםומעריכים אחד את השני, ותוך כדי שיחה עלה הרעיון להקים מכון בתחום חדשנות וקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה. באחד מפגישותיו של אפי הוא נועד יחד עם עו”ד יעקב אטרקצ’י, מייסד ומנכ”ל חברת אאורה ישראל, אשר הביע באזניו של אפי את חלומו להקים מכון אקדמי להתחדשות עירונית. החזון של פרופ’ רייכמן, עו”ד אטראקצ’י ואפי עמד בקנה אחד וכך, החליטו שלושתם להקים את מכון אאורה למשפט, יזמות חברתית והתחדשות עירונית. 

מתכננים את צורת המגורים של העתיד

במכון אאורה יש שבע קבוצות של סטודנטים שנמצאים בשנה השלישית ללימודיהם. סטודנטים אלה מגיעים מבית ספר לקיימות ויזמות, בית ספר לחדשנות ופסיכולוגיה, כלכלה, מנהל עסקים ומשפטים ועוד. כל מסגרת הלימודים מתקיימת בבית הספר על שם ‘הארי רדזינר’ למשפטים, כאשר הרעיון הוא להכשיר דור חדש של סטודנטים שיראו בחזונם איך צורת המגורים הבאה תהיה, או איך אזור המגורים יראה. איך ניתן יהיה לחבר ולקשר את החלק החדש עם החלק הוותיק? איך יתבצע החיבור בין העירייה לשכונה חדשה ועוד שאלות נוספות. תוכנית זו מתאימה לחזון מחד ומאידך מתאימה גם לצורך של מדינת ישראל בשנים הבאות. הצפי הוא שמדינת ישראל תכפיל את גודל האוכלוסייה עד שנת 2050. נתון זה מצריך חשיבה עמוקה ופתרון למגורים העתידיים. שאלה מהותית זו הובילה אותו למחשבה שמכון אאורה במרכז הבינתחומי מתאים מאוד כדי למצוא פתרון לשאלות הללו. בין נושאי החדשנות שהמכון עוסק בו – תכנון שיטות מגורים חדישות, חומרי בנייה ובנייה ירוקה, שילוב מסלולי תחבורה ירוקה עם השכונה החדשה, חיבור השכונה החדשה עם הוותיקה, חדשנות טכנולוגית ועיר חכמה ועוד. במכון אאורה עוסקים גם באופן בו משלבים את נושא החדשנות ויחד עם זאת, איך שומרים על הביטחון ועל הבטיחות האישית. אם במקום מסדרון צר ודירה בבניין קטן שהכיל 20 יחידות דיור, אנחנו מבצעים טרנספורמציה לבניינים עם תכולה של 100-200 יחידות דיור. אחת הבעיות שנוצרות בפרויקט כזה היא הבעיה חברתית וזו בעיה לא פשוטה. צריך להבין אילו אוכלוסיות מגיעות לגור בבניינים ולבצע אינטגרציה בין הדיירים הוותיקים לדיירים החדשים. הסטודנטים במכון אאורה יוזמים הצעות חוק לסיוע בתחום המשפטי וההתחדשות העירונית ומציעים פתרונות ברמה המקומית והלאומית – כדי לקדם את נושא ההתחדשות העירונית.

למעשה, נוצר יש מאין. על-מנת להתוות את המדיניות של המכון הוקם ועד מנהל בו מכהנים הדיקנים של בית הספר למשפטים, הדיקן הנוכחי, פרופסור אמנון להבי, פרופ’ שרון רבין מרגליות ופרופ’ עמיר ליכט וד”ר רועי שפירא. בנוסף, יש למכון אאורה מנכ”לית – ד”ר אורה בלום. כאמור, זהו מכון ראשון מסוגו. במכון אאורה נבנו קבוצות סטודנטים שכל אחת חוקרת, מעלה שאלות ומציעה הצעות לפתרון. קבוצה אחת מתכננת את רובע המגורים לאנשי פודטק בקרית שמונה שהוכרזה כאזור הפודטק הישראלי. קבוצה נוספת עובדת יחד עם משרד הביטחון ומאפיינת את צורת המגורים של חיילים ואנשי הקבע שיעברו דרומה לעיר הבה”דים. קבוצה נוספת מתרכזת בעיר רמלה, באזור שאליו יעבור בסיס תל השומר, הבקו”ם. במקרה זה צריך לבצע חשיבה איך ישתלב הבסיס לצד תושבי העיר. הרי זאת עיר שבפוטנציאל יכולה להיות עיר תיירות, שכן יש לה עבר היסטורי ואפשר להקים בה מרכז מבקרים וכד’. קבוצה נוספת עובדת עם חברת אאורה מרגע המפגש של היזם עם התושבים ועד לרגע שהפרויקט יוצא לפועל. קבוצה זו עוסקת בשאלה איך אפשר להשביח את הפרויקט, איך אפשר לתת תשומת לב לבעיות שעולות תוך כדי הפרויקט ועוד.

הקונספט היה ליצור קבוצות עבודה של סטודנטים והיתרון הוא בכך שאנחנו מקבצים אותם מכמה בתי ספר במרכז הבינתחומי – משפטים, מנהל עסקים, כלכלה, פסיכולוגיה, מחשבים, קיימות ועוד. כל קבוצה מונה שלושה סטודנטים ואנחנו משתדלים שהם יהיו מעורבים ממספר בתי ספר. כך הראייה שלהם כקבוצה היא אינטר-דיסציפלינרית, כלומר, רב-תחומית. הם לא נותנים פתרונות רק מתחום האדריכלות, כפי שנהוג היום. אלא כל אחד מביא את הכיוון שלו. בתכנית מתקיימים גם סמינרים, קבוצות עבודה, סיורים בשטח, כנסים וכו’. ביצירת תשתית המכון שמו דגש לכך שלאורך השנים הבאות המכון יוכל להיות בקשר עם אוניברסיטאות נוספות בעולם. בכך יוכלו לייצרו חילופי מידע בין מדינות שההתחדשות העירונית ותיקה אצלם, כמו ברצלונה או וינה שמצד אחד שומרות על ההיסטוריה ומצד שני מקדמות התחדשות עירונית.

תכנון המגורים – אז והיום

בעבר החשיבות העליונה הייתה לקורת גג. עניין הנוחות היה שולי מאוד כאשר המטרה הייתה לקלוט מיליון עולים. כמובן שבתקופתו של דוד בן גוריון כראש ממשלה הייתה חשיבות עליונה לקלוט את העולים שבאו ארצה (למעלה ממיליון עולים). אך גם בשנות ה-80′, בתקופתו של אריאל שרון (ז”ל) כשר הבינוי והשיכון, עדין חשיבות קליטת העולים הייתה בראש סדר העדיפויות. היום יש לנו הזדמנות שהיא בלתי חוזרת לתכנן באופן מאוד מדויק את צורת המגורים. האם אנחנו רוצים צורת מגורים משותפת? איך אנחנו נגור במגדלים ביחד? איך נייצר את המזון?  לדוגמה, אפי תומך בייצור מקומי של המזון, בתוך השכונות העירוניות ולא בייבוא מזון מחו”ל. הסיבה לכך היא שאם לדוגמה תהיה מגיפה, כמו הקורונה שתקפה את העולם בשנת 2020, אז השמיים יהיו סגורים ולא נוכל לייבא פירות מספרד. כמובן שעדין לא הגענו למצב של סגירה הרמטית, אך לפני שנגיע לשם, כדאי לייצר אלטרנטיבה ולייצר את המזון שלנו באזור שבו אנחנו גרים.

עוד כשהיה יו”ר קק”ל אפי הטווה מדיניות תמיכה בתחנות המחקר והפיתוח. ממש כמו שניתן לייצר 40 טון של עגבניות על גבי דונם של קרקע – ניתן לייצר את אותה כמות של עגבניות על פני שטח קטן בהרבה. בתחנות המחקר בדקו שיטות לגידול תותים בשכבות על ידי השקיה הידרופונית. על אותו עיקרון ניתן לבנות מערכות דומות בתוך בניינים. עם תאורה מתאימה ומיזוג אוויר נכון, ניתן להסב את הגידול לכל סוגי הירקות והפירות. למעשה את כל ייצור המזון ניתן לבצע בתוך הבניין וכך ליצור לדוגמא בניין של 40 קומות בחלוקה כזו: 20 קומות מגורים, 10 קומות לייצור פירות וירקות ו-10 קומות משרדים. כך דיירי הבניין לא יצטרכו לנסוע רחוק ולסבול מפקקים ועומסי תנועה כדי להגיע לעבודה, או על מנת לערוך קניות. היום כבר מבינים שאפשר לעבוד מהבית ולהיות אפילו יעיל יותר. אופן צריכת הבשר משנה את פניה וכבר בימים אלו עמלים על מנת לייצר תחליפי בשר ותחליפי חלב. כמו שהמזון משתנה גם צורת המגורים משתנה וגם צורת התעסוקה משתנה ולכן צריך לעשות חשיבה איך אנחנו מתכוונים לגור בעשורים הבאים ואיך שאנחנו נתכנן את זה היום ככה זה יראה בעתיד.